Tiskové zprávy

Zpět

Na D1 jsou historicky první plničky CNG, postavily je Vítkovice

Největší ryze česká strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP (VMG) zprovoznila první plničky stlačeného zemního plynu (CNG) na tuzemské páteřní dálnici D1. Zařízení je vybudováno v obou směrech na trase Praha – Brno u známého odpočívadla Devět křížů. „Výdejní stojan je zařazen přímo mezi ostatní stojany s palivy čerpacích stanic BENZINA a tak, jak jsou řidiči zvyklí, je oboustranný, aby mohla CNG čerpat dvě auta současně. Běžný provoz začne už od pondělí," uvedl za skupinu Vítkovice Rodan Broskevič, ředitel dceřiné firmy VÍTKOVICE Doprava.

Výstavba a instalace technologie nejnovější stanice trvala pouhý měsíc, celková příprava výstavby zabrala zhruba rok a půl a zahrnovala i několik technických specialit. „Délka plynovodní přípojky je více než půl kilometru. Při protlaku pod dálnicí jsme řešili problémy se stávajícími inženýrskými sítěmi v kombinaci se skalnatým podložím," vysvětlil obchodní ředitel VÍTKOVICE Doprava Martin Žák. 

Kapacita plnění CNG stanic na obou stranách D1 u Devíti křížů je přes 250 m3 za hodinu. To znamená v přepočtu 20 automobilů naplněných na daném CNG stojanu za hodinu. „Pro představu: délka plnění vozu OCTAVIA G-TEC trvá u naší technologie zhruba tři minuty od spuštění plnění," doplnil M. Žák. Provozní náklady jsou u CNG 0,75 koruny bez DPH na jeden ujetý kilometr. 

V letošním roce obsadila skupina VMG svými plnícími stanicemi většinu krajů v ČR. V tuto chvíli jich provozuje 24 a další dokončuje. Síť s označením CNG Vitall skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP (včetně stanic se společností BENZINA) bude letos čítat přes 30 plniček.  „Cílem je rovnoměrné pokrytí všech hlavních dopravních tahů přes naši republiku, příhraniční trasy jsou již dnes obsluhovány v blízkosti hranic s Polskem, Německem a Slovenskem," připomněl R. Broskevič.

V budování CNG plniček je skupina VMG úspěšná. Se společností BENZINA, tradičním provozovatelem nejrozsáhlejší sítě čerpacích stanic v České republice, má ve společné síti již 15 míst. Další zmíněné plničky provozují Vítkovice samostatně pod značkou CNG Vitall.

Skupina letos prodá okolo tří milionů kubíků stlačeného zemního plynu. Tempo prodeje se přitom zrychluje právě díky novým stanicím. V lednu byl prodej CNG 115 tisíc m3. V září je už na objemu 250 tisíc m3, což představuje navýšení o 220 procent. Loni za celý rok prodala skupina VMG přes milion kubíků CNG. „Naší snahou je vytvořit pohodlné a komfortní prostředí pro řidiče, kteří se rozhodli využívat v současné době nejekonomičtější a nejekologičtější palivo. A to se daří," míní R. Broskevič.

Do dvou let rozšíří strojírenské Vítkovice působnost sítě CNG Vitall také v zahraničí, a to jak v sousedních zemích, tak například v SAE, kde zájem o tuto technologii na ekologické a ekonomické palivo rychle roste.

Doplňující informace:

  • Platební možnosti na stanicích CNG Vitall skupiny VMG jsou velmi rozsáhlé: na veřejných plnících stanicích v rámci projektu BENZINA lze platit bankovními kartami, CCS kartami, všemi druhy CNG karet a samozřejmě hotovostí. U samoobslužných stanic CNG Vitall lze platit bankovními kartami a všemi druhy CNG karet. 
  • První neveřejná plnící stanice CNG skupiny VMG byla postavena v únoru 2009 ve vlastním průmyslovém areálu v Ostravě. Rok poté již skupina v Ostravě otevřela první veřejnou čerpací stanici CNG (březen 2010). Za rok 2014 se na této stanici prodalo zhruba 646 320 m3 CNG a již začátkem roku 2015 převyšovaly měsíční výtoče CNG loňský měsíční vývoj.