Novinky, aktuality

Zpět

První CNG lokomotiva pro osobní dopravu

VÍTKOVICE MACHINERY GROUP uvedly na trať první CNG lokomotivu pro osobní dopravu OSTRAVA, 15. 1. 2015 - Strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP (VMG) dnes oficiálně uvedla na trať mezi Opavou a Hlučínem první lokomotivu s pohonem na CNG. Tato 15 metrů dlouhá a čtyři metry vysoká lokomotiva patří k nejvýkonnějším svého druhu v Evropě. Vyvinuly ji Vítkovice Doprava ze skupiny VMG a Výzkumný ústav železniční. Vznikla přestavbou z dieselové lokomotivy řady 714 poskytnuté Českými drahami (ČD). Lokomotiva s označením 714.801 nyní potáhne osobní vozy ČD a to na třech pravidelných spojích denně.

„Domovskou stanicí lokomotivy je nádraží Opava – Východ, v jehož blízkosti máme záměr vybudovat stacionární plnící stanici CNG. Plnit se z ní bude nejen lokomotiva, ale i autobusy příměstského přepravce a využívat ji mohou i všichni motoristé s auty na CNG," doplnil obchodní ředitel společnosti Vítkovice Doprava Martin Žák.

CNG lokomotiva dostala dva nové motory o výkonu 260 kW, přičemž byla odstraněna původní palivová nádrž a její místo zaujaly svazky tlakových láhví o průměru 360 mm, jejichž celkový objem činí 3 430 litrů, což představuje zásobu asi 530 kg CNG. Na jedno naplnění je lokomotiva schopna urazit až 1 500 kilometrů. Záleží však na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít na trati mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagóny. V mezičasech bude CNG lokomotiva využívána také pro posun na vlečce v Opavě. Za jednu motohodinu spotřebuje lokomotiva asi 10 kilogramů CNG a její provoz je o zhruba 40 procent levnější než u lokomotivy s podobnými parametry na naftu. Kromě toho je provoz ekologický – lokomotiva neprodukuje žádné prachové částice a má výrazně nižší emise oxidu dusíku, oxidu uhličitého a uhelnatého. „Bez nadsázky se dá říct, že jde o malou železniční revoluci. Pokud se na Opavsku CNG lokomotiva osvědčí, předpokládáme, že budou České dráhy uvažovat o možnostech dalších přestaveb těchto lokomotiv a jejich následném nasazení do provozu," dodal Rodan Broskevič za skupinu VÍTKOVICE MACHINERY GROUP.

Z opavského východního nádraží bude CNG vlak ČD vyjíždět v 5:42, 13:42 a 15:42. Z nádraží v Hlučíně pak v 6:30, 14:30 a 16:30 hodin. Trend využívání alternativního paliva CNG je plynule rostoucí. Nejdynamičtější nárůst je v automobilové dopravě. V celkovém odběru zemního plynu zaznamenala skupina VMG oproti loňsku nárůst téměř o 30 procent. Kromě toho narůstá počet zprovozněných CNG plnicích stanic, které VMG otevírají pod značkou CNGvitall. Celkově má skupina už dohromady 15 plnicích stanic na CNG. Tento rok by to mohlo být dalších celkově zhruba 20 nových CNG plniček.