Novinky, aktuality

Zpět

VÍTKOVICE MACHINERY GROUP dále posilují v oboru CNG

Největší ryze česká strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP má již 14 plnicích stanic CNG.  Výstavba nejnovější stanice byla zahájena v těchto dnech v rámci projektu budování CNG plniček na klasických čerpacích stanicích v síti společnosti BENZINA. Plnící stanice se nachází v Ústí nad Labem v městské části Předlice na ulici Hrbovická. Ve společné síti BENZINA půjde o devátý bod na mapě České republiky. Do srpna se objeví takových bodů ještě dalších 11, a to v Olomouci, Kroměříži, ve Frýdlantu nad Ostravicí (2 stanice), v Karviné, Praze - Horních Počernicích, v Mikulově, v Přibyslavicích (opět 2 stanice), ve Slaném a v Železné Rudě.

„V letošním roce obsadíme našimi plnícími stanicemi většinu krajů v ČR. Cílem je rovnoměrné pokrytí všech hlavních tahů, jak v okolí krajských měst, tak hraničních přechodů," uvedl dnes v Praze za skupinu VMG ředitel její dceřiné společnosti VÍTKOVICE Doprava Rodan Broskevič s tím, že příhraniční tahy jsou již dnes obsluhovány v blízkosti hranic s Polskem, Německem a Slovenskem.

Síť s označením CNGvitall skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP (včetně stanic se společností BENZINA) bude letos tedy čítat již 33 plniček. „V roce 2016 mohou motoristé počítat již se 40 našimi plnícími stanicemi CNG a v následujících letech plánujeme uvést každý rok do provozu minimálně 10 stanic," doplnil obchodní ředitel VÍTKOVICE Doprava Martin Žák.

Podle něj se skupina VMG zaměřuje také na investice u soukromých subjektů. „Již nyní provádíme přípravné práce pro realizaci výstavby plnící stanice CNG pro společnost TQM v Opavě. Ale velice zajímavá bude rovněž výstavba a provoz mateřské plnící stanice v Ostravě - Kunčicích s navazujícími dodávkami CNG v rámci mobilních plynovodů prostřednictvím trajlerů nebo kontejnerů např. do společností, které CNG využívají při odstavení nebo omezeném provozu plynovodu, při plnění manipulačních vozíků, vykrytí špiček odběrů plynu a podobně," dodal.

V období let 2016 až 2018 rozšíří VMG působnost sítě CNGvitall v zahraničí, a to jak v sousedních zemích -  v Polsku a na Slovensku, tak ve vzdálenějších teritoriích.  „Naše plnící stanice CNG se aktuálně nacházejí v Polsku a ve Spojených arabských emirátech. Výstavbu stanic v zahraničí budeme dále rozšiřovat. Již nyní máme poptávky také z Ruska, z oblasti Blízkého východu, z Chorvatska," konstatoval obchodní ředitel skupiny VMG Jiří Skuhra.

V Polsku se jedná o stanici, která je využívána jak průmyslem, tak veřejností. Ve Spojených arabských emirátech je největší referencí, a to navíc v extrémních podmínkách, 12 trajlerů, které plní roli mobilních plynovodů a umožňují rozvoj dopravy na CNG i tam, kde nevedou stacionární plynovody. Na Arabském poloostrově je v provozu také takzvaný booster skupiny VMG, což je mobilní plnička, sloužící pro plnění autobusů v oblasti Abú Dhabí, dále plnící stanice pro vysokozdvižné vozíky a řada menších zařízení, z nichž nejnovější bylo zprovozněno letos v lednu. Objem exportu spojeného s programem CNG dosahoval loni zhruba 110 milionů korun. „Letos rozhodně nečekáme pokles, ale právě naopak růst v řádu desítek procent, přesněji o více než 60 procent," upřesnil obchodní ředitel VMG J. Skuhra.

VMG jsou momentálně jediným výrobcem na světě, který umí vyrobit takzvaný virtuální či mobilní plynovod na 5 200 m3 stlačeného zemního plynu, což odpovídá energetickému zdroji o kapacitě 55 megawatt hodin energie ve formě zemního plynu. Navíc umí vítkovická skupina vyrobit také mobilní plnicí stanice booster, které se zásobují ze svazků ocelových lahví s CNG. Ocelové lahve jsou z VMG zatím ty největší na světě – o vodním objemu 260 litrů je zpětným protlačováním z jednoho kusu oceli nikdo jiný než VÍTKOVICE MACHINERY GROUP dělat neumí.

Skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP zastřešuje spektrum oborů seskupených do tří pilířů tak, aby jejich synergie napříč dceřinými firmami přinášela řešení pro každé zadání obchodních partnerů. Strategie, kterou skupina prezentuje pod označením METAL EVOLUTION, umožňuje klientům získat „pod jednou střechou" veškeré dostupné technologie VMG. Obor CNG, který patří do pilíře Služby, je založen na green technology a zahrnuje vše - od  vybudování plnicích stanic CNG, přes mobilní stanice až po přestavby lokomotiv, osobních automobilů a užitkových automobilů na CNG. V portfoliu jsou rovněž trajlerové vozy pro převoz CNG a mobilní plynovody (kontejnery s CNG) pro využití v místech bez plynovodu. Skupina mimo to realizuje přepravu nákladů a osob vozidly CNG. Půjčuje osobní a dodávková vozidla s pohonem na CNG a sama vlastní firemní CNG flotilu.

Doplňující informace:

  • První neveřejná plnící stanice CNG skupiny VMG byla postavena v únoru 2009 ve vlastním průmyslovém areálu v Ostravě. Rok poté již skupina v Ostravě otevřela první veřejnou čerpací stanici CNG (březen 2010). Ta je v tuto chvíli z hlediska obchodu také nejvýkonnější plničkou. Objem výtoče CNG se na ní každým rokem zvyšuje průměrně o 120 000 m3. Za rok 2014 se na této stanici prodalo 646 318 m3 CNG a již začátkem roku 2015 převyšují měsíční výtoče CNG loňský měsíční vývoj.
  • Největší počet veřejných plnících stanic má skupina VMG momentálně v Moravskoslezském kraji, který byl jako domovský kraj pilotním regionem výstavby.
  • Platební možnosti na stanicích CNGvitall skupiny VMG jsou velmi rozsáhlé: na veřejných plnících stanicích v rámci projektu BENZINA lze platit bankovními kartami, CCS kartami, všemi druhy CNG karet a samozřejmě hotovostí. U samoobslužných stanic CNGvitall lze platit bankovními kartami a všemi druhy CNG karet.
  • V celkovém odběru zemního plynu zaznamenala skupina VMG loni oproti roku 2013 nárůst 26 procent. Na retailovém trhu byl loni prodej CNG o zhruba 30 procent vyšší než předloni.
  • Tento rok uvedla skupina VMG do provozu první lokomotivu pro osobní železniční dopravu v Evropě poháněnou motory na CNG. Jedná se o typ 714 o výkonu 520 kW. Při spotřebě 10,48 kg na 1 mth dokáže lokomotiva urazit vzdálenost 850 km. Lokomotiva jezdí na trase ČD Opava- Hlučín. V tomto odvětví železniční dopravy se vítkovická skupina chystá dále rozvíjet a vyprodukovat více lokomotiv a jiných drážních vozidel poháněných CNG. 
  • Skupina VMG v současné době také zahajuje vývoj motorů na CNG pro lodní dopravu.  Jde o projekt, který je součástí ekologizace dopravních cest v ČR a má být orientován na říční přepravu a turistické lodní trasy v tuzemsku. V tuto chvíli již také VMG intenzívně jedná o partnerství se společností z oboru lodní dopravy.